Mikro Mercedes ispred svog vremena

Mercedes-Benz NAFA

Kada se priča o istoriji malih Mercedesovih modela, većina odmah pomisli na A-klasu iz 1997. godine. Međutim, skoro dve decenije ranije, Mercedes je eksperimentisao sa jednim neočekivanim automobilom: NAFANahverkehrsfahrzeug, odnosno „vozilo za lokalni saobraćaj”.


Ovaj prototip iz 1981. godine predstavljao je viziju ultra-kompaktnog premium automobila za velike gradove, nastalog mnogo pre nego što je tržište uopšte bilo spremno za tako nešto.

Zašto je NAFA nastala?

Krajem sedamdesetih Mercedes je uvideo da su evropski gradovi prenaseljeni, parking je sve teže pronaći, a potrošači sve više razmišljaju o malim automobilima za gradsku vožnju.
Umesto da napravi klasičan mali auto nižeg budžeta, Mercedes je odlučio da ispita koliko daleko može da ide premium brend u kategoriji u kojoj dominiraju ekonomični i jeftini modeli.

Cilj je bio jednostavan- maksimalna funkcionalnost i bezbednost u minimalnim dimenzijama.

Dizajn: pravougaoni koncept koji nije želeo da bude lep – već praktičan

NAFA je bio dugačak samo 2,50 metara, što ga čini još manjim od današnjeg Smart Fortwo modela.
Širok je bio 1,50 m i visok 1,50 m – prave „kutijaste” proporcije koje obezbeđuju maksimalnu zapreminu unutrašnjosti.

Dizajnerske karakteristike:

  • klizna vrata na obe strane (retkost za to vreme)
  • veliki stakleni paneli za izvanrednu preglednost
  • ravno dno i vrlo kratak međuosovinski razmak
  • praktično okretanje u mestu – radijus okretanja bio je fascinantno mali

Unutrašnjost: Mercedes kvalitet u minijaturi

Iako minimalnih dimenzija, NAFA je imao:

  • kvalitetna i udobna sedišta
  • klimu i napredna ventilaciona rešenja
  • tada inovativnu bezbednosnu konstrukciju kabine
  • izuzetno veliku preglednost

Mercedes je želeo da pokaže da i mikro-vozilo može biti bezbedno i prijatno za vožnju.

Tehnološke ideje koje su bile ispred vremena

NAFA je testirao niz inovacija:

1. ABS i napredni kočioni sistem u malom vozilu

Za to vreme, retkost čak i u većim automobilima.

2. Eksperimentalni električni pogon

Mercedes je razmatrao i potpuno električnu verziju – skoro 15 godina pre prvog ozbiljnog EV talasa.

3. Ultra-kompaktni radijus okretanja

Mogao je da se okreće gotovo “na mestu”, idealno za uske gradske ulice.

4. Maksimalna bezbednost u klasi

Sa ojačanom zonom putničkog prostora – što je bila ogromna tema za male automobile.

Zašto NAFA nikada nije ušao u proizvodnju?

Iako je izazvao veliko interesovanje, Mercedes ga nije pustio na tržište iz nekoliko razloga:

  • tržište još nije bilo spremno da prihvati “mikro-premium” automobil
  • ulaganje u novu proizvodnu platformu nije imalo ekonomsku računicu
  • inženjeri su još razvijali koncept koji će mnogo kasnije postati A-klasa
  • u to vreme nije postojao masovni interes za gradska električna vozila

Ipak, NAFA nije bio uzaludan projekat. Mnogo njegovih ideja našlo je put do kasnijih modela.

NAFA kao preteča A-klase i Smart-a

Iako koncept nije zaživeo, NAFA je zapravo bio:

  • duhovni otac A-klase
  • tehnološki temelj za razvoj Smart ForTwo platforme
  • eksperiment koji je dokazao da Mercedes može da bude inovativan i u najmanjim segmentima

U dizajnu A-klase se jasno vide tri ideje preuzete sa NAFA koncepta:

  1. ultra-kompaktnost
  2. visok položaj sedenja
  3. maksimalno iskorišćen prostor u kabini

Zaključak: Mercedes NAFA – mali auto koji je napravio veliku razliku

Iako nikad nije stigao do salona, Mercedes NAFA ostao je ključni komad istorije brenda.
Bio je to automobil koji je:

  • najavio eru gradskih premium vozila
  • pokazao da luksuz može da stane u samo 2,5 metra
  • inspirisao A-klasu i Smart, dva od najuticajnijih malih automobila u modernoj eri

NAFA je dokaz da čak i prototip koji nikad ne uđe u proizvodnju može da promeni pravac razvoja čitave automobilske industrije.

Leave a Reply

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Sign In

Register

Reset Password

Please enter your username or email address, you will receive a link to create a new password via email.