Sportski duh u telu male limuzine

Mercedes-Benz 190E 2.3-16 i 2.5-16V

Osamdesete godine su za Mercedes-Benz bile period inovacija i novih pravaca. U svetu gde su dominirali luksuzni modeli kao što su S-klasa i SEC varijante, 1983. se pojavio neočekivani igrač – Mercedes-Benz 190E 2.3-16, limuzina kompaktnih dimenzija ali velikih ambicija. Iza njegove stroge spoljašnjosti krio se automobil sa trkačkim genima. I to nije bila slučajnost – taj sportski DNK kasnije je dodatno razvijen kroz model 190E 2.5-16V, koji je postao legenda nemačkog touring šampionata – DTM-a.


190E 2.3-16: Cosworth pod haubom

Kao prvi član „sportskog odeljenja“ porodice W201, 190E 2.3-16 je nastao kao rezultat saradnje Mercedesa i britanske inženjerske kuće Cosworth. Cilj? Stvoriti motor koji će moći da izdrži napore trkačkih staza, ali i da se ponaša pristojno u svakodnevnoj vožnji.

  • Motor: 2.3-litarski, 16-ventilski DOHC, 185 KS (u evropskoj verziji)
  • Menjač: 5-stepeni Getrag dogleg (prva brzina dole levo)
  • Performanse: 0–100 km/h za 7.5 s, maksimalna brzina ~230 km/h
  • Posebnosti: LSD diferencijal, sportsko ogibljenje, unapređani kočioni sistem, aerodinamični body kit

Iako je bio „mali“ Mercedes, 190E 2.3-16 imao je sve ozbiljne karakteristike jednog GT automobila. Vozački orijentisan enterijer, Recaro sedišta i sportski volan jasno su poručivali da ovaj auto nije stvoren samo za poslovne ljude u odelima.


Trkačko poreklo i Ayrton Senna

Da bi promovisao novi model, Mercedes je 1984. organizovao trku na novootvorenoj GP stazi Nürburgringa – gde su se 20 identičnih 190E 2.3-16 modela utrkivali pod vođstvom legendi Formule 1. Među njima: Lauda, Prost, Rosberg… ali trku je osvojio tada nepoznati Brazilac – Ayrton Senna. Bio je to legendarni trenutak – i za njega i za Mercedes.


190E 2.5-16V: Evolucija performansi

Već krajem 1988. godine, Mercedes predstavlja naslednika: 190E 2.5-16V, unapređenu verziju koja donosi još bolju mehaniku i veće sportske ambicije. Najvažnija promena bila je novi motor, koji više nije bio baziran na 2.3 verziji, već je imao unapređeni blok i bolje hlađenje.

  • Motor: 2.5-litarski 16V DOHC, 195 KS (kat verzija), 204 KS (nekatalizovana)
  • Ubrzanje: 0–100 km/h za 7.2 s
  • Menjač: Getrag dogleg
  • Nova tehnologija: poboljšani balans radilice, dugotrajniji lanac, bolja pouzdanost

Osim standardnog 2.5-16V, Mercedes je predstavio i ograničene serije Evolution I (1989) i Evolution II (1990), prave homologacione trkačke verzije koje su dominirale na DTM stazama. Sa ekstremnim body kitovima, podesivim vešanjem i motorima pripremljenim za trke, ovi modeli su danas među najcenjenijim i najskupljim Mercedes klasicima.


Dizajn koji ne stari

Bez obzira da li gledate standardni 190E 2.5-16V ili agresivni Evolution II, jasno je da je W201 zadržao klasični Mercedesov stil – oštar, jasan, bezvremenski. Razlike u odnosu na obične modele ogledale su se u diskretnim spojlerima, širim blatobranima, većim felnama i nešto nižim vešanjem.

Unutra, dominiraju funkcionalnost i kvalitet: Recaro sedišta, crni VDO instrumenti, koža, drvo (ili crni lak), sve što biste očekivali od Mercedesa – samo začinjeno sportskim duhom.


Zaključak: Klasična nemačka perfekcija sa sportskim srcem

Danas, modeli 190E 2.3-16 i 2.5-16V nisu samo nostalgične uspomene – oni predstavljaju preteče modernih sportskih limuzina, ali i dokaz da Mercedes zna da kombinuje inženjering, eleganciju i trkački duh. U vreme kada je BMW briljirao sa E30 M3, Mercedes je dao svoj odgovor – i to dostojanstveno.

Za kolekcionare, ovi modeli su i dalje dostupni, ali cene stalno rastu. Ako naiđete na dobro očuvan primerak – to nije samo auto, to je deo automobilske istorije.

Leave a Reply

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *